Ако някой се чуди как да убие много излишно време, по-надолу предлагам своите впечатления от концерта (копнати без редакция от фейсбука ми).
Предупреждавам че е много дълго (така се получи), тъй че никой не е длъжен да ги чете.
Предупреждавам и че това не е концертно ревю, макар че може да мине за такова след доста редакция...това е по-скоро нескопосан опит за анализ (с известни политически разсъждения) на емоциите ми от първата ми жива среща с Бог.
Поствам го на части, защото форума не може да понесе твърде дългите ми писания
Роджър Уотърс
за мишките и хората
за политиците и музикантите
за Стените в нас и между нас
За всички послания на "The wall"
За това защо Роджър е Много Голям
Предговор:
Благодаря на всички, които ще имат търпението да изчетат цялото това нещо. Стана твърде дълго, но мен не ме бива в писането и понякога имам нужда от много думи за да обясня това което искам да кажа.
Много се чудех дали въобще да пиша за концерта - след него ме беше обзела една ужасна меланхолия, чувствах се смазан...чувствах се смазан защото сякаш нищо не се промени след този концерт. Роджър събори Стената. Правил го е много пъти...и не говоря само за самото шоу, говоря за символиката и посланията, за това че тази музика и този спектакъл са накарали много хора да се замислят, много хора са се променили поне малко заради този спектакъл. Тук в България обаче беше съборен единствено декора на шоуто. Стените в нас и между нас, изграждани (и изграждащи се) дълги години са само напукани...но все още стоят. И все пак навремето Pink Floyd и други прогресивни творци напукаха Стената ни...опитвам се да бъда оптимист и че сега Роджър е успял поне малко да ни промени...може би само тези които бяха на стадиона, може би още хора, които искаха но не успяха да бъдат на стадиона...все е нещо - всяка пукнатина е важна, защото в един момент ще доведе до окончателното сриване на тухлите и оковите в съзнанието ни. Може би не сега, може би не в нашето поколение...но все пак...
Както винаги, опитвам се да споделя в писана реч нещата които са ме развълнували много силно. Този път това не е трудна задача. Този път това е невъзможна, непосилна задача. И все пак ще се опитам...За съжаление, езикът, граматиката, стилът ми са прекалено слаби. Но посланието е важно. Искам да споделя това послание...някак.
Става дума за концерт-спектакъла "Стената" на Roger Waters - легендарния музикант, певец и композитор, бивш член и основен автор на голяма част от класическите композиции на легендарната група Pink Floyd - една група-институция, която ще остане завинаги в историята на музиката.
Започнал съм да слушам Pink Floyd като хлапе, благодарение на моите родители - интелигентни хора, които не приемат на доверие всичко, научиха ме да мисля (и продължават да го правят) и повлияха (и продължават да го правят) отношението ми към музиката. Дължа им много...всъщност сега като се замисля, става ми криво че не ги навих и те да гледат концерта...не проявиха кой знае какво желание в началото, после финансови и други проблеми...и въпроса остана висящ и аз не настоявах, но сега малко съжаляват като се опитах да им разкажа за шоуто...и аз съжалявам много

...може би следващият път? Живот и здраве, надявам се поне още веднъж да се случи това нещо, преди Родж да се пенсионира

Pink Floyd / и Roger Waters са важни не само за мен, а и за родителите ми.
Началото може би даде близък приятел, който пътуваше като помощник капитан на кораб. Носеше различни плочи и може би по това време за пръв път у нас се чу музиката на Floyd, които разбира се бяха абсолютно забранени в България, защото рокът беше бунт, а бунтът беше вреден за Партията-майка. Като малък не съм разбирал посланията на Pink Floyd. Всъщност чувал съм някакви коментари, че PF се самоопределят по-скоро като леви, докато у нас ги възприемат по-скоро като десни. Но това няма никакво значение. Всяко послание има две страни - това което артиста изпраща и това което зрителя разбира.
Като поотраснах малко, започнах да възприемам сериозно и да вниквам в музиката на Pink Floyd. Разбира се по това време до нас не достигаше кой знае какво и все пак, постепенно с годините успявах да се докосна до все повече музика и информация за групата. Те бяха абсолютни новатори и експериментатори в областта на звуковите ефекти, концертното осветление, звук, декори, шоу...всичко. Може би Floyd бяха една от причините да се хвана по-сериозно за музикалните си занимания...а може и да не е така. Но в по-късни години и до ден днешен са едно от най-важните ми вдъхновения, нищо че групата вече не е активна и Roger отдавна не е част от тях (а любимия ми музикант Ричард Райт се прехвърли в небесния биг-бенд).
Когато започнах да разбирам английски език на прилично ниво и най-вече получих достъп до текстовете на Pink Floyd, това беше голяма крачка за мен. Сериозни послания има още и в по-ранните албуми, но естествено най-сериозното такова е в албума "Стената". Ако трябва да съм честен, не помня кой албум и/или песен на Floyd съм чул за пръв през живота си. Ако трябва да съм честен "Стената" не е любимия ми албум в чисто музикално отношение. Като послания и текстове обаче, този албум е изключително важен. Институция. Щедьовър.
С годините започнах да разбирам и да откривам нови за себе си послания в албума...но за това ми е трудно да напиша нещо смислено. Всеки който знае за какво става дума, ще ме разбере. Днес може би посланието може да се формулира накратко като противопоставяне на диктатурата във всичките и форми - политическа, икономическа, религиозна, военна и т.н. Противопоставяне на политическите, религиозните, военните и т.н. лидери, които играят една голяма игра - игра в която те печелят, а обикновения човек и обикновения войник губят, страдат, умират. Това е престъпление. Най-голямото. Roger Waters го е казал със свои думи и музика и продъжава да го казва и сега. Дали е шоубизнес или не - няма значение. Важното е посланието което всеки човек възприема. Важно е как се чувстваш след концерта. Какви мисли са ти минали (и минават) през главата.
Спомням си 1990-та година. Малко след така наречените демократични промени. Берлинската стена падна. Падна стената в сърцата и умовете на много хора...за съжаление много други хора издигнаха нови стени в сърцата и умовете си...помежду си...помежду другите хора. През 1990 вярвахме че нещата вървят към добро....сега не и то не само в България. Древният владетел е казал "Разделяй и владей". Това е най-важното правило за всички лидери - обединените хора са силни, а слабите и разделени хора са лесни за контрол и управление, тоест удобни за лидерите. И лидерите и техните жалки слуги правят всичко възможно да усилят това разделение. Виждаме го и днес в България. Строят се милиони невидими стени между хората - това е продължаващ процес, подпомаган от корпорации, религии, правителства, армии...Дали нещата могат да се оправят? Аз не знам, не съм оптимист...но не съм и песимист. Мисля обаче че всичко това което се е случвало и се случва и днес е дало и продължава да дава причина и вдъхновение за написването на велики концептуални парченца изкуство, каквото е и "Стената". И лично за себе си се надявам че всеки такъв щедьовър изпълнява обратна връзка с живота - да кара хората да се замислят малко над някои сериозни неща и да не възприемат живота и всичките му аспекти прекалено повърхностно. Надявам се да съм прав поне малко...
Но сега да кажа нещо и за концерта. Мечтал съм дълги години да видя наживо Pink Floyd и Roger Waters (защо не и заедно). За съжаление Рик Райт не е вече между нас и не вярвам някога да направят реюниън без него...просто не би било правилно и честно. И все пак Roger не е спрял да свири. През 2011-та се замислих да ида някъде в чужбина да гледам спектакъл от турнето "The Wall"...но през същата година осъществих друга голяма концертна мечта - Rush. И финансово не беше възможно.
Когато стана ясно че в края на краищата Roger ще дойде у нас със спектакъла "Стената", не бях на себе си от радост. Естествено купих си билет за най-предната зона, още в първите дни когато пуснаха продажбите.
...
...
И така неусетно заветният ден, 30 август дойде. Всичко ми беше като сън - организацията по пътуването, уговорките, самото пътуване, отиването на стадиона...срещнахме се с Мартина, влязохме, намерихме си места точно на оградата...и аз още не можех да повярвам. Дори сега ми се струва като някакъв вълшебен сън.
И най-после - притъмня достатъчно (дори поваля малко, но на кой му пука) и шоуто започна. Първите секунди са ми в някаква мъгла...настръхване, сърцето ми бие адски, очите ми текат и...IN THE FLESH!!! Взрив от звук, пиротехника, светлини...ДА!!!!!
Тук ще отбележа някои неща, преди да продължа нататък. Перфектен звук. Перфектна организация и пропускателен режим. Скромен мърч, набутан на майната си, но на добро качество и прилични цени. Перфектни технически решения за всеки аспект от шоуто - съраунд звук, осветление, декор, пиротехника, хореография, сценография. Това е моето мнение, моята гледна точка, Не ангажирам никого с мнението си - така съм видял (и чул) аз нещата от моята позиция в концертната зона...а това си беше адски добра позиция, както се оказа - първи ред на загражденията, някъде под чучелото на Съпругата.
Няма да описвам всяка песен и това което се случи по време на нея. Няма смисъл - който е бил, знае. Който е гледал видеозаписи, знае. Който не му е интересно...няма смисъл да знае. Ще споделя само няколко изключителни момента, които някак са ми се набили в съзнанието, въпреки че през цялото време изживяването, емоцията, атмосферата бяха на 200 %.
Впечатляваща пиротехника, истински изстребител, насочен към сцената, взрив...бебешки плач...Momma loves her baby And Daddy loves you too...започвам да пея...започвам да плача...не мога да пея от плач. Всъщност не робувам на стереотипи като това че мъжът трябва да е твърд. Твърд съм когато трябва. Има и тъжни моменти, когато е трудно да си твърд...а има и моменти, които толкова те разчустват, че...всъщност случвало се е да пусна по няколко сълзи на различни концерти и вълнуващи моменти, но тук ревах истински, когато на фона на песента започнаха да прожектират снимки на страдащи и плачещи хора, деца от някакви тежки конфликти - явно страдащи за някой близък, така както вероятно е страдал малкия Родж, за баща си Ерик Флечър - загинал на бойното поле. Много силен момент, който продължи и в Another Brick In The Wall - Part I - Snapshot in the family album Daddy what else did you leave for me?
Естествено и слабо запознатите са чували песента Another Brick In The Wall - Part II (която погрешно наричат Стената) и всички са чували плюенето по даскала, макар че не точно това е смисъла...но Даскала си го има - доста внушително подвижно чучело със светещи очи

А другото готино нещо са децата

Чисто технически е сложно да озвучиш тези деца как пеят, затова те само танцуваха, а познатия детски хор от албума е на плейбек. Това няма значение. Моментът е вълнуващ и силен, а за децата (и родителите им) ще остане незабравим спомен
...
...
Mother - една от най-силните песни в албума и в концертното изпълнение. Малко думи от Родж. От вълнение съм забравил кога точно Роджър проговори на български. Преди тази песен? Или по-късно? Няма значение - в един момент той изнесе кратка реч. Не, едва ли е учил български. Не е длъжен да го прави. Вероятно някой му е суфлирал в слушалката. Техническите подробности нямат значение. Никакво. Значение има единствено жеста - Човекът изпрати послание. Изпрати го на родния ни език. Каза го с доста зор, но се помъчи да го каже. Това е важно, въздействащо е. Това е жест. Важен. Мартина, която е гледала шоуто два пъти в Холандия, сподели че и там се помъчил да говори на холандски...бързо се отказал с извинение че е адски трудно. Тук не се отказа - спира, греши, но не се отказа

Благодарим Роджър!
Но имаше и още жестове.
Mother..страхотна песен, изпълнена в дует с един по-млад (и по-грозен, хаха) Роджър - видеозапис от концерт на Floyd през 1980 година. И...mother should I trust the government...както винаги по време на тази реплика, на стената се прожектира надпис "No fucking way"...не, не е както винаги - точно пред мен, на другото крило на Стената се появава надпис "ОСТАВКА". Без думи...целия стадион гръмва. Кой както иска да си го коментира това, включително всички лизачи на сегашното (и предишните) правителство. Впрочем, на шоуто в Истанбул, Роджър е почел жертвите от площада Таксим, подкрепил е техния протест...интересно как ли тамошните Прас-Прес медии са отразили това? Как ли тамошните политици са приели това? Няма никакво шибано значение! Истината е една - Mother should I trust the government? NO FUCKING WAY!
За няколко дни, медиите и всякакви многознайковци изтъкнаха какви ли не доводи за/против, какви ли не анализи, какво всъщност искал или не искал да каже Роджър и въобще от 9 кладенеца вода се донесе да се обясняват неща дето дори и самия мистър Уотърс едва ли знае

...което мен ме радва, защото показва че Той си е свършил работата - направи една много сериозна пукнатина в стената на нашето равнодушие, малодушие, овчедушие и т.н. Един малък жест който обърна наопаки всичко...жест който нямаше как да се пренебрегне. Едно време прогресивни групи като Pink Floyd обръщаха надолу с главата всичко, но Партията-Майка ни обграждаше и предпазваше от мислене с огромна Стена. За съжаление на партията-майка (и всички нейни чеда, преселили се в други партии), Стената вече е твърде пропукана и не можеш да скриеш това което се вижда зад нея
Навремето, концепцията на албума "Стената" не е била толкова силно политическа, колкото по-скоро лична за Roger, макар че личното е отражение на общото. Когато Берлинската стена падна, това беше преломен момент в съвременната човешка история. За някои хора живеещи в миналото, това беше най-лошото което можеше да си представят. За прогресивните хора това беше изключителна важна крачка напред...да, тази крачка мина и преминава през много лоши моменти но продължава напред...когато Стената падне, няма как в началото да не се спъваш в отломките и, да дишаш прахоляка и. Важно е обаче да продължиш и да се отдалечаваш все повече от тези отломки. Това се опитваме да правим всички ние, въпреки че мнозина от нас са се хванали здраво за някоя тухла и не искат да помръднат. Именно затова поне тук в България (не мога да кажа за други държави) падането на Берлинската стена по някакъв начин се свързваше и със спектакъла "Стената", който Роджър изнесе и посвети в Берлин през 1990 година. Това вече беше един нов спектакъл - същата музика, но...нови послания. И тези послания продължават и до днес. Някой ще каже че Роджър лежи на стари лаври, но не - спектакъла е просто мощен инструмент, с който могат да се предадат силни послания. И в края на краищата не говорим за различни послания - говорим само за разрастване на концепцията от личното към общото. Говорим за срутване на стените не само в самите нас, но и в обшеството, в закостенелите му нагласи и мислене... (Може би и затова доста неподготвени журналисти стават за смях, изтъквайки че Роджър е написал "Стената" по повод падането на Берлинската стена, което иде да покаже че Той явно владее могъщи пророчески дарби за да опише събитието, 10-на години преди да се е случило...но това няма значение

.)
Аз лично, по много причини, които няма да изтъкна подробно, съм изключително разочарован и против сегашното правителство. Не, не съм за ГЕРБ или за който и да друг. Политиците в България през последните 24 години са изключителни престъпници. Не им вярвам...no fucking way! Нещата вървят с бясна скорост надолу с всяка изминала година. Стана ми криво когато разбрах че различни мои приятели са пропуснали това историческо шоу, заради финансови проблеми. Затова ли да харесвам правителството? Или затова че издигна нови Стени (включително със сила, параноя, лъжа, манипулации) между нас - обикновените граждани на България? Или затова че ден след концерта не можах да се наслаждавам на спомените си, защото вместо това реалността ме изненада гадно - помагах на един от най-добрите си приятели в "приключването" на частен бизнес на семейството му - дребен бизнес от който имаха нужда за да вържат двата края, но обстановката е враждебна за всеки дребен частен бизнес. Или да вярвам на правителството затова че България е мащеха и все повече деца напускат мащехата? Едно време трябваше да казваме че се гордеем с нашата родина. Аз не се гордея с моята родина, дотолкова доколкото говоря за чисто географска и политическа квалификация на мястото в което съм се родил. Гордея се с нашата история, култура, изкуство, писменост...но всички тези неща губят смисъла си, заради всичко това което днес се случва...затова и аз казвам ОСТАВКА...но да не се отплесвам...
Относно това дали Роджър има право да коментира и да се намесва в политиката ни...Роджър е голям, толкова голям, че не му пука от никого и нищо. Никой не може да му каже да направи или каже нещо, ако самият той не е убеден в това. Никой не може да му плати за това. Нападките, че Бойко Борисов бил платил на Роджър Уотърс, са толкова наивно смешни и глупави...че просто ще се въздържа от по-нататъшни коментари. А кой е платил на Роджър да покрепи протестите на Таксим? Интересно...Роджър Уотърс не е за/против БСП, ГЕРБ и т.н...Не е и за/против партиите в Турция. Той е против диктатурата във всяка нейна форма, той е против престъпните правителства разделящи и мачкащи народа за да го контролират по-лесно и да гонят единствено собствените си жалки цели. Нещо което сегашното правителство прави усилено, както и предните. Затова ОСТАВКА! И Роджър ви го каза!
Както стана ясно от изявление на организатора S.M.E., мистър Уотърс сам е изявил желание за надписа "ОСТАВКА". И Той има право на това по още една причина. Дни преди концерта се случи скандала с Лудогорец. Министърката на спорта побърза да се обади неподготвена, нарушавайки законови и морални норми и пренебрегвайки договорните отношения на S.M.E. сключени преди много месеци. При лошо стечение на обстоятелствата, концерта можеше да се премести или дори провали, а това щеше да доведе до плащане на огромни неустойки и по важното - щеше да е невероятен международен скандал, който нямаше да се отрази никак добре на Народна Република България (точно така, някои хора живеят още в Народна РБ), като концертна и туристическа дестинация. За съжаление в НРБ се прави много за спорта (нищо против спорта), което е само привидно (съдейки и по това което се случва в спорта), но пък изкуството (и в частност музиката) е в девета глуха...и затова изглежда един малък провинциален отбор е по-важен от една от най-големите музикални Легенди. Този скандал едва ли е убягнал на Роджър или поне на някой от екипа му, дори S.M.E. да са се опитали да го потулят след като проблема се реши от само себе си. ОСТАВКА!
На въпроса дали Роджър има правото да се изказва, на фона на голямото си богатство. Floyd бяха големи още когато издадоха "Стената" и преди това. Каквото са спечелили, заслужили са си го. Освен това са загубили много именно покрай първото турне за "Стената" - заради грандиозното шоу, което е било важно. Въпреки че са фалирали, са продължили. Днес са институция. Роджър е институция - голямо име, световно известен творец. Думата му тежи. Има право да каже каквото мисли. Всеки има това право, но думата на такива творци тежи доста. И няма никаква връзка с това колко пари има и колко влага. Вероятно Родж е изкарал достатъчно да осигури дори пенсия на децата си. Нищо не му пречи просто да си гледа кефа. Но вместо това обикаля света със "Стената". Почти всяка вечер изнася тежко шоу, което все пак не е лесно за неговата възраст. За пари? Не...парите са важни заради огромните разходите за шоуто. Но най-важно е посланието което дава...
Да продължа по концерта. До нас стои младо семейство с малко дете (около 10 годишно момиче мисля). Идва някакъв чичо от екипа на Родж, бута нещо в шепичката на детето. Перце за китара. Детето е щастливо. Колко е хубаво да направиш едно дете щастливо

А всички ние, пораснали (повече или по-малко) също сме деца. Деца, които Родж направи щастливи. Няколко пъти улавяхме погледа му. Искрен поглед, Щастлив поглед. Поглед на симпатичен чичка, който искрено прави и говори това което говори там горе, на сцената...и в същото време близо до нас. Мамка му. Роджър на две крачки от мен. Да вярвам ли? Вярвам. Не вярвам на правителството, но вярвам на Роджър. Този човек е велик и в същото време искрен - във всяка дума, всеки жест към публиката. Не знам хората отзад усещат ли го, така както ние, на 2-3 метра от Бог. Надявам се...
Шоуто продължава по сценарий - с всяка точна вокална партия, с всяка точна инструментална партия...и с издигането на Стената. Докато Стената се запълва напълно. И настъпва прекъсване. По време на прекъсването тече усилен технически труд пред и зад Стената, около сцената. През това време се прожектират снимки и текст за много обикновени войници, загинали по бойните полета на една или друга страна, за една или друга кауза...обикновени войници, които са били близки за някого, но сега са само купчина кости. Заради нечии политически амбиции? Всички тези снимки са изпратени от фенове на Waters, по молба на самия него. Условието - близки на феновете, загинали в различни конфликти или протести. Доколкото знам по време на антракта Роджър се е срещнал и с военни ветерани. Важен жест, мисля си. Важен и за него и за тези хора. Коментираше се и почитането на майор Франк Томпсън. Въпреки желанието на различни хора да намерят скритото под кравата надуваемо прасе, няма никакво значение какъв е бил Томпсън. Няма значение дали Роджър е ляв, десен и не знам си какъв. Той е Човек. Само това има значение.
...